יום שלישי, 22 ביולי 2014

לילה ראשון בלי אמא ואבא

ערב טוב מוארשה
הגענו הבוקר אחרי 3.5 שעות באוויר ועוד קצת יותר משעה עיכוב בהמראה, עייפים אך שמחים לפגוש את הארץ החדשה שקידמה את פנינו במאור שמש והאמת - עם חום ולחות קצת פחותים ממה שציפינו להם.
יצאנו לאוטובוסים המפנקים והתחלנו בנסיעה לכיוון העיר.
למדנו שורשה הפכה לעיר הבירה של פולין במאה ה 16 וכי היא שוכנת על נהר הויסלה (בביטוי המקומי - ויסווה). במרכז העיר נסענו דרך שדרות ירושלים.
בתחילה ביקרנו בכיכר סאסקי שם נמצאת אנדרטת החייל האלמוני. האנדרטה ממוקמת בגן יפהפה עם מזרקה ובה פסלים מיוחדים, כל זה על שרידי ארמון שנחרב במלחמת העולם השניה. מקווה שיהיו מחר כמה תלמידים שיחלקו עמי את התמונות שצילמו ואוכל להעלות אותן כדי לתת לכם חרך הצצה ולהנות מהנוף המרהיב. האנדרטה מלווה במשמר צמוד 365 ימים בשנה 24 שעות ביממה, 2 חיילים אשר עומדים על משמרתם ומתחלפים בכל שעה עגולה. סביב אש התמיד עליה שומרים החיילים, על העמודים, מצויינים כל הקרבות בם השתתפו פולנים במהלך ההיסטוריה הפולנית. מעניין היה לראות את אפריל 1943, שם צוין מרד גטו ורשה - כי הרי היהודים שמרדו שם היו פולנים.
משם צעדנו ברגל לארמון התרבות שנבנה על ידי הרוסים עם כיבוש פולין על ידיהם לאחר המלחמה. כיום המקום משמש כמרכז תרבות עירוני. המבנה ממוקם במרכז העיר ומאד שונה באופיו מכל המבנים המודרניים הממוקמים מסביב.
ליד ארמון התרבות ממוקמת אנדרטת יאנוש קורצ'אק - אחת מני כמה שנפגוש במהלך המסע. המיקום לאנדרטה זו נבחר משום שבסמוך לה היה ממוקם בית היתומים במיקום האחרון שלו. היות והוא הועבר לבין קירות הגטו, וגבולות הגטו השתנו מספר פעמים במהלך השנים, היה צריך בכל פעם להעביר את בית היתומים למקום אחר.
בדרכנו פגשנו בכמה מקומות כיתוב מנחושת על שבילי המדרכה המציין כי פה עברה חומת הגטו.

לאחר הפסקת צהריים בגינה, כאשר קיבלנו ארוחות ארוזות (כריכים, שתיה, פרי וחטיף לכל אחד) הלכנו לכיוון בית הכנסת נוז'יק. זהו בית כנסת פעיל והיה מרגש מאד להיכנס לשם ולשמוע את התלמידים מצטרפים לשירת 'כל העולם כולו גשר צר מאד' וגם 'אדון עולם'. אשתדל לצרף וידאו - מצטערת מראש על איכות הצילום.

משם נסענו לעיר העתיקה, עברנו ברחובות ליד הבתים הצבעוניים ושמענו סיפורים על הפולקלור המקומי שהיו מעניינים אך לא אלאה אתכם בם בשעת לילה מאוחרת זו.