יום ראשון, 27 ביולי 2014

שי פלג - על סבה ועל הטכס בבלז'ץ

"סבא שלי הוא הגיבור שלי ,
סבא שניצל מהתופת,
סבא שלי שבזכותו המשיכה משפחתו להתקיים בגטו,
ואתה סבא רק בן 12 יצאת לעבוד בתעשיית העור על מנת לפרנס את משפחתך.
סבא שלי לא האמין שהוא ומשפחתו נידונים למוות,
סבא שלי כששאלו אותו האם לברוח אמר "איפה שנולדתי כאן אמות".
סבא ואחיו אהרון זכו להינצל מהתופת, כל משפחתנו נכחדה בשואה.
סבא שלי נפטר לפני 7 שנים ממחלה, ובעמדנו על קברך אמרה גל, אחותי הבכורה, לאחר שחזרה מהמסע, ועכשיו אני קצת מבינה מה עבר עלייך סבא.
ואני נכדתו ואני כלתו עומדים כאן על אדמת פולין בגאווה ומוכיחות לכם שלא הצלחתם, שלא הצלחתם."
אתמול אחרי הטקס בו המורה דיברה אל אביה שניצל בשואה חשבתי אני על סבי, סבי שעבר כל כך הרבה במהלך המלחמה עבר מחנות קשים ובכל זאת הצליח לעלות ארצה ולהקים משפחה. רק אתמול הבנתי איזה גיבור היה סבי, לכן החלטתי שהיום בטקס שקבוצתי עושה אני אקרא משהו על סבא.
אמי עזרה לי לכתוב, אהבתי את מה שכתבתי, התרגשתי וכשהיה זמני לעלות לקרוא פתחתי את הספר בו כתבנו ולא יצאה לי מילה מהפה, רק בכי. לא הייתי מסוגלת לחשוב על הזוועות ולראות את סבא שלי, שתמיד היה חזק ודמות נערצת בשבילי. לא הצלחתי להבין איך הוא כזה ילד בן 12 הצליח לעבור את ידי השטן, הנאצים.
בזמן שאמא קוראת את הקטע כי אני לא הצלחתי - המשכתי לבכות. המחשבות נדדו על איך לא ניצלתי את הזמן המועט שהיה לי עם סבא לשאול שאלות, להבין יותר או ללמוד את השריקה המשפחתית שבזכותה מצא סבא את אחיו אהרון.
אני יודעת דבר אחד. סבא שלי היה גיבור! והוא גם תמיד יהיה.


3 תגובות:

  1. שי ודורית יקרות.
    בילדותי אבא, סבא אברם (עם ב דגושה) כמו שקרא לעצמו, לא דיבר על חייו שלפני השחרור מהמחנה כלל.
    ואנחנו התרגלנו לא לשאול.
    הסיפורים אם בכלל היו על תקופת לימודיו בשוויץ אחרי המלחמה ותהליך עליתו לארץ, ומעט מאד על הווית בית אביו.

    אברם חילק את חייו לשניים לפני ואחרי.
    הנקודה הסמלית ביותר היא שבעצם את יום הולדתו חגגנו בפורים סמוך לתאריך שיחררו מהמחנה.
    כילד כששאלתי מדוע בתעודת הזהות שלו התאריך אחר ענה בסגנונו המיוחד "יש אנשים שיש להם שני ימי הולדת ואני בוחר לחגוג בפורים כי אז שמח יותר" ולא הוסיף יותר.

    הפעם הראשונה שהתחיל לספר על תקופת המלחמה היתה בזמן שגל, נכדתו הבכורה הכינה את עבודת השורשים.
    מאז נפתח יותר וסיפר את תלאותיו והסיפורים המיוחדים מזמן המלחמה וגם הרחיב מלפני.

    את השריקה המיוחדת שמעתי הרבה פעמים כאשר הרגיל את הכלבים שהיו לנו בילדותי לרוץ אילו עם הישמע השריקה.
    לא היה לי מושג איזה עוצמה עומדת מאחוריה.

    השבמחק
  2. שי יקרה, סבא שלך היה גיבור, אף פעם לא מאוחר להתחיל במסע... והנה את מתחילה אותו על אדמת פולין. כמו שאהוד בנאי בשירו: השביל הזה מתחיל כאן...מכאן תוכלי לחקור ולהתחיל לשאול שאלות שיקבלו כעת משמעות נוספת לחיים, להתמודדות ובכלל. אם מותר לי לומר: את כעת גיבורה.חבקי את אופיר שלי חיבוק של גיבורות.

    השבמחק
  3. שי,
    אומנם אינני מכירה אותך, אך התרגשתי מאד לקרוא את הסיפור שלך ושל אביך.
    זה הזכיר לי במעט את הסיפורים ששמעתי מסבי כשהייתי ילדה. גם הוא נפטר לפני לא מעט שנים, אך זכורות לי שבתות וחגים בהם היינו יושבים כל הנכדים סביב השולחן והוא היה מספר לנו סיפורים מהתקופה ההיא. סבי היה סוחר מאז ומתמיד, וכבר אז הוא היה סוחר בנעליים או כל דבר אחר שהיה ברשותו, רק כדי להשיג מעט אוכל או משהו שווה ערך אחר ולהצליח לשרוד עוד זמן מה.

    גם אני כמוך חושבת איך פספסתי את ההזדמנות לשמוע ולחקור יותר ובעיקר לתעד את הסיפורים.
    עכשיו זה כבר מאוחר מידי עבורי אך יש עוד מעטים שעדיין יכולים לעשות זאת ולתעד את סיפורי הגבורה וזו ממש מצווה , שהרי הם כל כך חשובים לנו כמשפחה וכעם, לזכור ולא לשכוח.

    יש לזכור כי הם השורשים שלנו, הם שיצרו עבורנו את היכולת לצמוח ולהתעצם ולהתמודד מידי יום עם האויבים המאיימים לפגוע בנו, ועצם הביקור שלכם, הדור הבא, במחנות ההשמדה, מוכיח כי המחיר לא היה לשווא.

    ועכשיו, רגע ממש לפני שאתם מסיימים את המסע, נזכרתי בשיר שמצאתי עם בתי נועה, בעת כתיבת עבודת השורשים שלה לפני כשנה, והחלטתי כי הוא נכון כל-כך לנושא הזה:

    היכן הם שורשי אם תשאליני
    אם צעירים הינם היום או עתיקים
    עוד ירוקים השורשים אנא הביני
    אך עתיקים המה מאוד ומוצקים

    גם לא חקרתי בספרים ולא דרשתי
    על אם הדרך לא מצאתי כל סימן
    ורק דבר אחד קטן פתאום הרגשתי
    שהם צומחים היטב וזהו זה הזמן.

    שורשים דרכי אבות
    שורשים כל השבטים
    כל שירי דוד עכשיו הם שורשים
    שורשי משלי שלמה
    שורשי בנביאים
    שורשי בירושלים נס הרים.

    היכן הם שורשי אם תשאליני
    אם צעירים הינם היום או עתיקים
    עוד ירוקים השורשים התאמיני
    הוי עתיקים המה מאוד גם מוצקים

    והם טמונים היטב באדמותיך
    בהר בעמק במרחב ובמדבר
    והם שותים בצמאונם את כל מימיך
    והם גם ערוכים היטב אל המחר.

    השבמחק